Jangan Gundah Dengan Hidup


Ada orang kata, kehidupan ini tidak pernah adil.  

Bagi pendapat aku, kehidupan ini sebenarnya adil tapi, manusia yg tidak adil pd dirinya sendiri. Bagi pendapat aku, itu mmg benar. Kehidupan itu sudah adil, tetapi yg membuat kehidupaan itu seperti tidak adil adalah manusia itu sendiri.

Contohnya, kita cemburu dengan kesenangan orang tue, dgn harta yg melimpah ruah, dgn barangan mewah yg di pakainya. Sedangkan kita hanya mampu pakai pakaian biasa yg tidak mampu untuk menarik sesiapa pun memandang kita.

Jgn gundah dgn kehidupan itu kerana kita x tahu apa ujian yg Allah turunkn ke atasnya. Bg kita, kemiskinan itu menjadi satu beban dan masalah yg belenggui diri kita kerana kita tidak mampu untuk memiliki segala yg dia miliki. Tapi, kita tidak terfikir pun bahawa kemewahan yg dimilikinya itu seringkali membelenggu dirinya yg mana dia kekurangan sesuatu dalam kehidupan kekurangan sesuaatu yg kita kaya dengannya.

Sebenarnya, setiap manusia itu ada ujian yg diperturunkan padanya dan tiap ujian itu berbeza. Itu semua untuk kehidupan kita akan datang, sama ada kita mampu mengharungi ujian itu atau tidak, semua itu terletak pada diri kita sendiri, bkn terletak pd kehidupan kita. Kita yg mencorakkan kehidupan yg kita mahukan bukan kemewahan atau kemiskinan yg mencorakkannya. Kaya dgn budi itu lebih berkat drp kaya dengan harta. Budi yg baik itu sampai mati akn orang junjung dan ingati akn tetapi jika hanya kaya dgn harta saja, tanpa kaya budi, tak siapa yg akn mengingati, bahkn untuk ingat sekali pun, org tidak akn mahu.


Jadi, jgn sesekali gundah dgn kehidupan kita kerana apa yg ada itu sudah tertulis untuk membawa sejuta hikmah pada kita. Yang buruk itu tak semestinya akn melahirkn yg buruk dan yg baik itu tak semestinya akn kekal baik.

Kehidupan yg indah itu lahir drp golongan manusia yg senantiasa memastikan kehidupannya bahagia dan kaya dengan budi seiring dgn kemewahan. Maka, jgn sesekali gundah dgn kehidupan kerana dgn kehidupan itu kita mampu menerokai setiap apa yg kita inginkan dalam kehidupan ini. Cuma usaha yg tidak kenal putus asa mampu menghasilkan kehidupan yang serba indah ini. 

Akhir sekali, jgn sesekali gundah dgn kehidupan, hayati ia sepenuhnya. Maka dgn itu baru kita sedar yg kehidupan itu sangat adil.



Thanks for read.  :)