...HiKmaH-MU, Ya Allah...


kenangan dan memori..
apa yang bezanya kedua-dua perkataan itu???
bagi aku, itu sume membawa maksud yang sama...

hari nie, dah genap 5 hari Ba tinggalkan aku...
tinggalkan kami...
kehilangan dia amat aku rasai...
dan aku yakin, bukan saku saja yang merasainya..
malahan teman2 rapatnyer juga..

sebenarnya, hari ini aku cuba berkuat 
untuk mencoretkan sesuatu mengenainya
lantaran selama beberapa hari ini aku agak kesibukan 
yang x n sengaja dibuat2..
biasalah, aku masih bersedih 
kerna Ba satu2nya kawan terapat aku 
yg dapat mengesan kekosongan hati 
yg selama ini aku tutup dan sembunyikan 
daripada deria mata manusia...

kalau diikutkn, 
terlalu banyak yang ingin aku kongsikan 
dan khabarkn kepadanya
kerna hanya dia yg tahu apa sebenarnya 
yang bermain di dasar hati aku...

dialah seorang abg
dan 
dialah seorang kawan
yang bagi aku
amat terbaik di sepanjang hayatku..

kata-katanya penuh dengan pengertian yang berhemah,
tiap untaian madahnya tersirat intipati 
yg meneutralkan bisa dan nanah di hati..
tiada kata yg di ucap tapi hanya cara yg di cerap...
itulah sahabat terbaik aku...
satu2nya teman yg dapat mengesan 
apa yg aku balut dan selam dalam hati aku...

tadi, aku berpeluang ke rumahnya..
sugul aku lihat wajah kedua-dua org tuanya...
air mata ingin sekali menitis dek kerana 
menahan sebak yg makin mendesak di hati,
tapi ...


aku perlu kuat,
aku perlu gagahkan diri,
aku perlu tunaikan apa yg Ba mintak,

"senyumlah selalu, Aju..."

maka, tadi...
aku berkuat demi Ba
sedangkan empangan hati aku udah remuk 
dan air rakus mengalir laju 
dek kerana tekanan sebak yg makin memuncak di hati ini...


tapi, aku bangga dan aku rasa bertuah
kerna aku ponteng kelas malam tue
sbbnya,
kalau tak, 
aku pasti akan menyesal seumur hidup...

ada sbb Allah gerakkan hati aku utuk ponteng kelas...
tok pi fun fair mlm tue..
sbbnya, dia mahu aku hayati masa-masa terakhir 
bersama sahabat terbaik aku... 
dan hingga kini, aku x pernah menyesal
kerna aku ponteng kelas mlm tue
sbb aku dpt tunaikan permintaan Ba
buat kali terakhir..
supaya aku tidak hidup dengan rasa menyesal seumur hidup...

apa orang nak kata ???

"eh, ponteng kelas sbb pi fun fair?! teroknyer!!!"

kata-kata org??
pedulikan la ko nak kata apa kat aku..
aku peduli apa...
yg aku tahu, mlm tue aku x pernah menyesal
sbb aku dpt hbiskn masa n gembirakn hati sahabat terbaik aku 
sblom dia pergi buat selama-lamanya... 

korang tahu apa???
luka di hati aku bkn korang yg selami, rasai...
kata berteman, tapi di kala perut aku berkeroncong malam, 
sanggup ke korang nk teman aku pi mkn 
walau korang letey tahap kritikal 
mcm apa aku buat kat korang???

penat dan letey aku tetap teman korang mkn,
tapi lapar aku korang x teman...
mulut aku malas nak ucap kata-kata 
yg bagi aku hanya menyakitkn keadaan,
biar tangan saja yg memantul apa yg hati aku rasa...

sbb itulah aku sayang Ba..
sbb dia teman yg sanggup berkorban tok aku dan yg lain...
dia teman terbaik aku..
dapat kesan sakit aku tak mcm korang...

rasa sakit di hati nie, 
baru saja nak pulih tapi jadi beku
 bila aku dengar Ba dh x de...
tapi kenangan bersama dia amat aku kenang..
sampai bila aku jejakkn kaki di menara ilmu tercinta aku nie, 
tiap sudut aku hanya terbayang kenangan aku bersama dia..

Ya Allah,
kuatkan lah kami..
aku ingin berkuat 
demi menghadapi sebuah lagi kehilangan 
dalam  hidupa aku....
kerna aku amat menghargai apa yg telah
Engkau pinjamkan untuk aku..
pinjamkan dia untuk aku sedari
bahawa masanya telah tiba untuk aku 
meneruskan kehidupan aku dalam erti kata sebenar...

terima kasih Allah...
kerna ujian yg Kau berikan pada aku ini
aku telah lihat hikmah bijaksananya...

Perginya dia sebagai seorang insan yg amat bererti di hati aku
yg telah menunjukkan hidup ini bknnya kusam...
insyaAllah..
akan aku penuhi semula hidup ini dengan
rona-rona warna yg menarik dan ceria
agar dia tersenyum di alam sana...


~ persahabatan . kita . akan . aku . kenang . sampai . mati ~

***

No comments: