TeMaN beRhaTi EmaS... ;)





di mana bumi di pijak,
di situ langit di junjung,
tinggi lagi budi yang di sanjung...


huhuhu, peribahasa tue, mia ada tambahkan cikit. bukannya nak merosakkan yang sedia ada, cuma mia nak kepilkan satu cerita tauladan yang mia sendiri alami dan boleh di jadikan pengajaran buat kita semua... bercakap mengenai budi, mia teringatla plak kat seorang kawan satu universiti yang baru jer setahun mia kenal...

mas namanya...
atau masturina gelaran yang kami gelarkan... kih kih kih... mas sebenarnya jiran sebelah bilik mia yang mia kongsikan bersama roomate mia, iaitu cik suci dan cik ana...

mas nie kepoh dan ramah orangnya... selalu jer bertandang dekat bilik kiteorang,,, selalu la jugak bilik mia tue di jdkan pot lepak kami atau panggung wayang sementara... huhuhuhu ok la, nak tahu kenapa bila mia dengar atau sebut jer perkataan budi nie, mia teringat kat mas???

ok, mari mia cerita...
kisahnyer bermula bila mia, suzi dan ana pergi ke rumah kakak mas yang terletak di bagan, penang... pada masa tue, mas ada kat situ dan nak bawa kami jalan2 merendek bandar penang la. perjalanan ke sana mengambil 2 buah bus rapid. tak la jauh sangat dari universiti kami tue... tapi nak buat macam mana, kami nie berasal dari golongan yang susah... jadi untuk meronda2 nie, kami gunakan pengangkutan awam yang ada, iaitu bus rapid... yang penting selamat dan murah.... hihi...
nak di jadikan cerita nie, ketika kami dalam perjalanan balik, waktu tue dah lewat petang dah dan hujan mula turun dengan renyai2... cuaca mashyuk dan syahdu tok tito la katakan... jadi, sebab terlampau syahdu sangat air turun dari langit, kami bergegas masuk ke dalam bus rapid yang dalamnyer hampir la nak padat.. tapi x la padat sangat.. kiranyer boley la memberi ana dan mas tue tempat duduk..

manakala mia dan suzi berdiri,,, huhu berdiri lam bus mmg menjadi rutin kami seharian, jadi kami x terkilan la sebab x dapat tempat duduk tue... then x sampai 15 minit, bus berhenti lagi dan ramai la yang masuk dan keluarnya... dan mia tersedar yang ada mak cik yang kelihatan uzur baru jer masuk dalam bus rapid tue...

tapi, kasihan, sebab dah tak de tempat kosong dah... mia pandangla kat kiri mia, tengok ada 2, 3 tempat duduk tue diisi oleh kaum lelaki yang muda dalam lingkungan 20-an....
hem.... kasihan mak cik tue... lelaki2 tue buat x tahu jer mia tengok... naik geram ada la gak... ikutkan hati, mia nak jer bg mak ciik tue duduk tp apakan daya, mia pon masa tue ngah berdiri.. huhuhuuhu

then, tetiba....

" mak cik, mak cik duduk la kat tempat saya nie... saya berdiri x apa...."

mia lihat mas senyum sambil persilakan mak cik tue uzur... mia langsung berpandangan dengan suzi dan mengangguk senyum... senyum kerna melihat tindakan spontan mas yang sangat mulia... mia lihat gak la muka2 lelaki macho yang duduk kat sebelah kiri mia tue, ada berubah la jugak air muka diaorang bila tengok tindakan mas tue... kih kih kih... padan muka, berat ngat k badan diaorang nak bangun dan sedekahkan tempat diaorag tok mak cik tue duduk... lebih mas tue perempuan, senang jer dia bagi tempat duduk dia tanpa berkira dalam keadaan yang masa tue kurang menyenangkan... apa la diaorang nie, x menjunjung budi dalam hidup kot...

pe pon, ada sesetengah pihak yang kata generasi zaman sekarang nie kurang budi pada orang tua mahu pun pada hidup mereka... cerita mia kali nie membuktikan ia sebaliknya, masih ada lagi generasi seperti kami nie yang menjunjung budi sebagai prinsip hidup... walaupon sekarang nie zaman globalisasi dan moden, kecanggihan era teknologi bukanlah satu alasan untuk generasi zaman sekarang nie melupakan adat dan menyanjung budi kerna budi itulah manusia disegani... junjung budi perkerti, amalan dan diri di segani....



p/s: mia sangat tabik dan kagum dengan kepribadian mas yang junjung budi dalam hidupnya... mia juga rasa bertuah sbb dapat berkenalan dgn dia... semoga persahabtan kita berkekalan ye mas... love u so much frendzzz,,, huhuuuh




No comments: